Klíč k úspěchu cz

Switch to desktop

Stanislav Bernard - podnikatel v oblasti pivovarnictví

Pane Bernard, pokud mám dobré informace, pocházíte z Háje ve Slezsku. Po škole jste začal v kanceláři, jak se to stane, že dnes se věnujete pivovarnictví a reklamě a opustil Slezsko?

Narodil jsem se v Háji ve Slezsku, na střední školu jsem chodil do Opavy, na vysokou do Žiliny. V kanceláři jsem zase až tak neseděl, prošel jsem několika technickými a řídícími funkcemi, měl jsem možnost setkávat se s mnoha zajímavými lidmi. A když jsem se potkal s Pepou Vávrou, svým současným spolumajitelem a naskytla se možnost zúčastnit se v rámci malé privatizace dražby pivovaru v Humpolci, neváhal jsem. V porevolučním období jsme měli touhu něco zkusit, něčeho dosáhnout, zjistit, zda máme na to, podnikat, něco vybudovat.

O pivovaru toho bylo řečeno asi už dost, každopádně mi to nedá se zeptat, jaká piva máte rád?

Rád ochutnám piva, která jsou zajímavá, především z malých pivovarů, piva z Německa či Belgie. Nemusím tedy piva, které se nedají rozeznat od sebe pro svoji unifikovanou vůni a chuť. Také proto jsme se rozhodli hned po zprovoznění koupeného pivovaru, dělat pivo poctivě, pokud možno co nejkvalitněji, pivo které je zajímavé, má svůj charakter. Naše pivo má i svůj nezaměnitelný příběh.

Trochu k výrobě piva, je o vašim pivovaru známo, že vaří dvourmutovým postupem, dříve se vařívalo jak jednormutovým tak i třírmutovým, v čem je lepší dvormutový postup?

Dnes již mnoho pivovarů nevaří dvojrmutově, ani třírmutově. My používáme vaření dvojrmutové, které je pro výrobu světlých piv plzeňského typu nejvhodnější, tedy i pro naše pivo. Jak z hlediska výsledné plnosti, tak harmonie vyváženosti chutě a vůně. Třírmutový postup se hodí pro hrubý šrot a hůře rozluštěné slady, není třeba, abychom jej používali, máme totiž vlastní humnovou sladovnu, kde si s kvalitou sladu opravdu hrajeme.

Máte klasickou spilku a ležácké sklepy, dnes jsou trendy spíše vše dávat do CK tanků, proč ne u Vás?

Klasickou spilku máme stále, ale už především na speciální piva. Důležité pro zachování tradice je, aby bylo odděleno hlavní kvašení a dozrávání v ležáckém sklepě. To je základ poctivého piva, který tak důsledně dodržujeme. To, že i my dnes používáme uzavřenou spilku je spíše tím, že otevřená spilka je mnohem náchylnější ke kontaminaci, ale při modernizaci pivovaru na tradici nezapomínáme. V letošním roce dokončujeme realizaci třetí části oddělení ležáckého sklepa, náklady vyšplhaly k 50-ti mil. Kč. Díky této investici vzroste kapacita ležení piva o polovinu. Pro pivovar to především znamená ještě další zlepšení kvality a vyrovnanosti chutě a vůně piva BERNARD.

Naší snahou je dosáhnout co nejlepší standardizace a kvality. I proto jsme v lednu zahájili zkušební provoz nové filtrace a oddělení přetlačných tanků s celkovou kapacitou přesahující 6 tisíc hektolitrů. V tancích čeká už hotové nepasterované pivo na stáčení do lahví a sudů.

Mít vlastní propagaci (míso kde se množí kvasnice) to není zrovna běžné, proč jste se tak rozhodli?

S odstupem času vidím, že jsme podobná rozhodnutí dělali, i když na tom pivovar nebyl finančně dobře. Věděli jsme ale, že se nám poctivost vyplatí a pokud máte kontrolu nad vstupy, můžete výsledek nejvíce ovlivnit. Proto máme svoji vodu, svoji sladovnu na výrobu humnového sladu, toho nejvhodnějšího pro český ležák. A máme svoji i propagaci kvasnic, které prodáváme i ostatním, především malým a restauračním pivovarům. Od té doby, co kvasnice přestal Plzeňský Prazdroj ze dne na den prodávat, se jejich prodej doslova znásobil.

Máte netradiční lahve, myslím s tím keramickým uzávěrem. Byla to nostalgie po době, kdy tyto lahve frčely, nebo Vás někdo inspiroval? Určitě to není levná záležitost.

Ano, zde jsem se opravdu inspiroval, i když my jsme dodnes jediní, kdo měl tu odvahu a realizoval plnění lahví s patentním uzávěrem průmyslovým způsobem. To znamená, že lahve plníme na stáčecí lince, ne ručně. Jednalo se o velkou investici, v té době to byl opravdu risk, ale vyplatil se. Byl jsem přesvědčen, že nám to může pomoci prodejně, ale i vyhranit se vůči konkurenci. Obě se vyplnilo a navíc jsme šli vlastní cestou.

Vaše etikety, kterým jste propůjčil obličej, jsou v našem prostředí nezvyklé, jak Vás to napadlo?

Nenapadlo to mne, ale mého kamaráda Dejana Štajbergra z reklamní agentury, se kterou jsme v té době spolupracovali. Dlouho jsem si neuměl představit, že budu říkat, že jsme dobří, kvalitní, nejlepší…, ale nápad s čistou hlavou, mne zaujal, ten dvojsmysl a humor měl potenciál, který jsme dokázali využít, prodejně i marketingově.

Vaše marketingová kampaň kdy vaši fanouškové si nechali vyzdobit své vozy vaší reklamou, bylo opět něco, co tu do té doby nebylo. Jak se rodí takové nápady?

Různě. Důležité je mít otevřené oči i v jiných oborech či zemích a používat selský rozum a hlavně intuici. Dnes si již většinu nápadů tvoříme sami, většinou je vyzkoušíme na menším vzorku. Pokud to má úspěch, děláme akci celorepublikovou. Není nutné, se do akcí vrhat po hlavě. I loňský ročník Dne Bernarda jsme pojali jako nultý ročník, letos již víme, jak to co nejlépe připravit. Jsme asi jedni z mála pivovarů, který má v kalendáři svůj svátek a tak jej 20. 8. společně se svými zákazníky hodně oslavíme. Bavit se však budeme již na konci června, přesně 20. – 21. 6., neboť pořádáme již 20. ročník Bernard Festu a program je letos opravdu skvěle připraven. Zahrají např. Chinaski, Divokej Bill, No Name, Krištof, ale i The Tap Tap či Miro Žbirka a další.

Vydáváte svůj magazín, je na luxusním papíru a je distribuován v obálce, opět něco co tu nikdy nebylo. Čím nás překvapíte dál?

Magazín Vlastní cestou je především imageová záležitost. Snažíme se do něho dostat zajímavé lidi, příběhy, věci a skvělé fotografie. Začínali jsme v roce 2005 při nákladu cca 10 tis. ks nákladu, dnes vycházíme 4 x ročně v nákladu 29,5 tis. ks. Obdrželi jsme již na dvě desítky různých ocenění, v letošním roce jsme získali například již čtyři.

A čím překvapíme? Možná někoho, že jsem napsal knihu, což je takový souhrn z mého života a podnikání. Jmenuje se Tvrdohlavý muž a na prodejní pult by se mohla dostat během několika týdnů.

Co říkáte marketingu který na nás chrlí média?

Je to jako se vším, jsou věci zajímavé, pěkné, chytré, ale také hloupé až nevkusné. Často je to na nás, jak se k tomu postavíme.

Máte nějaký vzkaz pro své „fanoušky“?

Buďte šťastni a prožívejte každý okamžik života. Žádný totiž není samozřejmý a už vůbec ne beezcenný :-).

Děkuji za rozhovor – Pavel Hrejsemnou

Joomla SEF URLs by Artio

© Copyright 1994–2016 Pavel Hrejsemnou a dodavatelé ČTK, freedigitalphotos net. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu firmy Pavla Hrejsemnou - SROZUMEM cz, je zakázáno. Provozovatelem serveru Klíč k úspěchu je IČ 49795783 Suchdol 189, 285 02 Suchdol u Kutné Hory.

Top Desktop version